Skrevet av
Bademiljø

Velger samme rørlegger neste gang

I fjor sto det nyoppussede badet til tidligere lærer Odd Torp og kona ferdig. Den snart 77 år gamle pensjonisten har vært med på å bygge hus tidligere, støpt grunnmur og jobbet i byggevareforretning, men badet – det valgte han å sette bort til fagfolk.

– Vi hadde snakket om å pusse opp badet en stund. Borettslaget vi bor i er omtrent 30 år gammelt, og vi har bodd i leiligheten i 18 av dem. Den gang var det nok valgt noen billige løsninger og vi synes derfor det var på tide å få det litt bedre, sier den reiseglade og sporty mannen.

Torp bor i dag i Bergen, men i sine yngre dager bodde han i Askim der Odd selv deltok i bygging av eget hus. Oppussing av bad har han derimot ingen erfaring med fra tidligere. Med strenge dokumentasjonskrav og lite kjennskap til lokale håndverkere, ble valget enkelt.

– Kona er noen år yngre enn meg, men vi begynner å bli eldre begge to. Når vi da bare hadde badekar er det dumt å stå der og balansere alt for lenge. Derfor valgte vi å ta kontakt med Bademiljø Gården Rørleggerservice, en bedrift vi hadde tiltro til. De har nemlig samarbeidet med borettslaget tidligere, og vi visste at de kunne ta seg av hele oppussing, sier han.

 

Lokal bedrift tok hele jobben

Fordelene ved å velge en aktør som kan ta seg av totalenterprisen er mange. Hos Gården fikk Odd en kontaktperson som styrte hele prosessen. Mange mennesker var involvert, og murere, elektrikere, flisleggere og rørleggere avløste hverandre og fikk jobben gjort uten at Odd trengte å gjøre annet enn å være tilskuer.

– Når den ene hadde revet ned, kom den andre og kjørte materialer bort. Da var det ikke lenge før noen kom og byttet rør og støpte gulv. De hadde egen nøkkel til leiligheten, og  enkelte ganger så jeg på mens de arbeidet. Det var tydelig at de ville gjøre en så god jobb som mulig. Spesielt artig var det å se på murerne. Hvis jeg skulle styrt alt selv hadde jeg ikke hatt sjans til å sørge for at alle de ulike håndverkerne jobbet så godt sammen, sier han med et smil.

 

- Vet hvilken rørlegger jeg velger neste gang

I leiligheten i Bergen ble badet totalrenovert. Alt ble revet ned, nye varmekabler ble installert og badekar ble byttet ut med dusj. I tillegg ble alle rør oppgradert og lagt om i rør-i-rør system og felles stoppekran for hele leiligheten ble montert. Underveis i prosessen hadde håndverkerne tatt bilder av arbeidet for å dokumenter hva som hadde blitt gjort.

– De tok bilder hele tiden og når de var ferdige fikk jeg masse dokumentasjon i en perm. Det synes jeg var realt og greit. Vi har også en 10-års tetthetsgaranti, noe jeg synes er en fin ordning. Hvis vi velger å selge leiligheten går permen videre til neste eier, og det er nok en fordel, sier han nøkternt. Alt i alt har oppussingsarbeidet vært en grei opplevelse.

– Jeg må si jeg er godt fornøyd. Rørleggerne ordnet det også slik at rør opp til badet i andre etasje blir enklere å ordne den dagen vi skal pusse opp der. Da vet jeg hvor jeg skal gå for å få jobben gjort.

Om forfatteren

Bademiljø

Bademiljøs redaksjon består av produkteksperter og rørleggere med mange års erfaring fra servicearbeid og rehabilitering av bad. Redaksjonen holder seg oppdatert på lover og regler, trender, nyheter og varme- og energiløsninger.