ET DRØMMEBAD I HEGGEDAL
HVORDAN EN UNG FAMILIE FORVANDLET DET GAMLE BADET I BARNDOMSHJEMMET TIL ET LEKKERT, PRAKTISK OG MODERNE BAD.
I en hyggelig enebolig i Heggedal bor Pernille sammen med mannen Marius, datteren Lykke og hunden Kompis. Pernille overtok barndomshjemmet for syv år siden og har siden den gang vært opptatt av å sette sitt eget preg på huset. Nesten alle rom har blitt pusset opp og det siste som gjensto var badet.
– Det begynte med at vi skulle tapetsere rommet til Lykke. Da vi dro av den gamle tapeten oppdaget vi en vannskade i veggen mot badet, forteller Pernille. Badet hadde ikke vært pusset opp siden 1997 og de bestemte seg for en totalrenovering. Ikke fordi vannskaden var så omfattende, men fordi huset ellers bærer preg av at her er det noen som bryr seg om interiør og her gjøres ting skikkelig. Marius er selv håndverker, og naturlig nok opptatt av topp kvalitet og at arbeidet gjøres ordentlig. – 10-års garantien er rett og slett grunnen til at vi valgte Bademiljø. Den gir en enorm trygghet, og det gjør at du senker skuldrene i prosessen, forteller Marius. – Og Søstrene Amundsen har gitt oss kjempeservice hele veien! Vi er toppfornøyde med dem, Mari-Ann har fulgt opp ned til minste detalj gjennom hele prosessen, sier det fornøyde paret.
Selve byggingen av badet tok fem uker. Pernille jobber nattevakter og må sove på dagtid, hun var naturlig nok bekymret for hvor lang tid byggingen skulle ta og hvor mye støy det kom til å bli. – Det ble mindre slit enn jeg hadde sett for meg, jeg fikk til og med sove mens de jobbet. Mari-Ann fra Søstrene Amundsen har vært veldig på tilbudssiden under hele prosessen, forteller Pernille.
Når det gjelder valg av løsninger var paret innledningsvis ikke helt enige. Marius kunne klare seg uten, men Pernille ønsket seg badekar. Løsningen ble et lekkert og dypt men ikke så langt badekar, slik at det ble plass til både en romslig dusjnisje og badekaret langs den samme veggen. Selv om badet bare er rundt åtte kvadratmeter, virker det mye større. Her er det valgt smarte løsninger som gir en luftig følelse.
HELL I UHELL
Planen var først å ha badekaret rett inn til høyre hvor det vegghengte toalettet henger nå. Men det ble først målt noen centimeter feil og det viste seg at det ikke var plass til badekar der allikevel. Dermed måtte badekaret plasseres ved siden av dusjnisjen. Sjelden har en liten målefeil sett bedre ut, alle er enige om at løsningen de landet på alt i alt er både stiligere og mer hensiktsmessig.
Pernille er opptatt av orden og ville ikke at badet skulle bli oppsamlingsplass for rot, og valgte derfor en oppbevaringsløsning som rommer det nødvendige. De fikk bygget en skjenk i drivved, noe som gir badet et rustikt, personlig og hyggelig preg. Servanten er en bolleservant og er montert oppe på skjenken. Paret fant en smart løsning for å kunne velge blandebatteriet de ønsket seg fra Oras. De gikk for kjøkkenvarianten som er høyere og dermed fungerer på en bolleservant som er montert oppe på innredningen. Kreativiteten lenge leve!
Badekaret er fra Interform og har designet og størrelsen de trenger, både dypt nok og kort nok til at de fikk innlemmet det ved siden av dusjen. Det lekre blandebatteriet i karet er ikke bare fint å se på i all sin rene og minimalistiske design, men også svært praktisk. Kranen er skjult og kan trekkes ut og inn etter behov. Med et lite barn i huset som er glad i å bade og leke samtidig, er det veldig kjekt å unngå å slå seg på kranen.
GODE RÅD HELE VEIEN
Det er mange ting å ta stilling til når du pusser opp badet. Med alle valgmulighetene som finnes i dag, er det enda flere beslutninger som skal tas før og under prosessen. Sluk, farge på fug, listene rundt toalettkassene og så videre. – Mari-Ann ga meg noen veldig gode råd underveis, forteller Pernille. – Det å ha matte lister hvor flekker ikke synes så godt er lurt, spesielt når man har små barn. Jeg tenkte heller ikke på at jeg kunne velge noe annet enn hvite fuger, men jeg er veldig glad i dag for at jeg fant noen med samme farge som flisene, fortsetter Pernille.
Paret er i dag veldig fornøyde med badet som både er lekkert, praktisk og personlig. Det bærer preg av eiere med en bevisst og god smak og at det vært en god prosess. Og det er viktig, badet er ikke et rom du pusser opp hvert år, til det er det for omfattende. Så når du først gjør det, skal du være fornøyd i mange år fremover. 10-års garantien vår gir fornøyde og ikke minst rolige kunder. Det skal være stas og ikke styr å pusse opp badet!