Randi valgte å lage helt nytt bad i utleieleiligheten i stedet for å flikke på det gamle
Det 40 år gamle badet i utleieleiligheten til Randi på Fauske var slitent. I stedet for å flikke på det gamle, valgte hun å lage helt nytt bad med 10 års garanti fra oss i Bademiljø Fauske Rør.
Foto & tekst: fortellfortell | Badet er pusset opp av: Bademiljø Fauske Rør AS
Bård Lyng Olsen og Anita Haldorsen hos oss i Bademiljø Fauske Rør hjalp Randi med det nye badet i utleieleiligheten fra start til slutt.
- Jeg har nok vært en krevende kunde, siden jeg har vært så tydelig på hvordan det nye badet skulle bli. Samtidig er det slik at når noen krever mer, strekker vi oss litt ekstra, sier den pensjonerte læreren Randi, med et lunt smil til prosjektleder Bård Lyng Olsen hos oss.
I sommer hadde Randi en “offisiell” overtakelse av det nye badet sitt. Det vil si, det er utleieenheten i huset fra 1979 som har blitt flunkende nytt fra innerst til ytterst i løpet av 5 effektive uker.
- Jeg er kjempefornøyd med det nye badet og hvor fint byggeprosessen har gått. Nå får endelig leieboeren min et skikkelig fint bad, legger hun til.
ØNSKET IKKE Å FLIKKE PÅ DET GAMLE BADET
- Jeg oppdaget at varmekablene hadde misfarget gulvbelegget på badet. I tillegg var avløpet fra dusjen nesten tett. Rørleggeren som kom for å hjelpe meg sa at tiden kanskje var tiden inne til å ta badet skikkelig og ikke bare flikke på det gamle, forteller Randi.
Det var en selvfølge for henne å kontakte oss i Bademiljø, siden det var Fauske Rør som renoverte badet i hovedhuset i 2006. Hun er fortsatt storfornøyd med badet de lagde til henne den gangen, og hun synes det er like fint den dag i dag, 14 år etter.
- Bård kom på befaring, og sammen diskuterte vi mulighetene for det nye badet. Det var en forutsetning at det nye badet var gjennomførbart økonomisk for meg som er pensjonist, beskriver Randi.
TAR ALLTID UTGANGSPUNKTET I HVA KUNDEN ØNSKER SEG
I tillegg til dusj, toalett og servant, skulle det 8 kvadratmeter store badet ha plass til varmtvannsbereder, vaskemaskin og brannslange. Randi ønsket seg nøytrale, varme farger på vegger og gulv. I prosessen med å velge produkter og materialer hadde Randi avtalt tid med vår baderomsdesigner Anita Haldorsen for å se på løsninger som kunne passe.
- Jobben min er å lytte til kunden og skissere opp mulige løsninger for dem ut fra det. Randi var tydelig på at hun ønsket et tidløst og robust bad, sier Anita.
Hvor mange bad Anita har tegnet siden hun ble ansatt for seks år siden, har hun ikke tall på. Hvert bad er unikt, og hun tar alltid utgangspunkt i det kunden har sett for seg. Anita har lang erfaring med å se hvilke produkter, materialer og farger som passer sammen. Gode råd deles gjerne med kundene, slik hun gjorde med badet til utleieleiligheten til Randi.
- Når vi setter av tid til å gå gjennom skisser og planer i kundemøtene i butikken, får vi en veldig god dialog med kunden. Det gir ekstra rom for råd og veiledning, beskriver Anita.
RIVER BADET TIL STAVEN
Etter at Bård og Anita hadde laget et forslag til det nye badet, presenterte de tegninger, funksjoner og produkter i et møte med Randi i butikken. Etter det kunne arbeidet med budsjettet fortsette. Noen få justeringer senere gikk prosjektleder Bård gå i gang med å koordinere de øvrige håndverkerne hos bedriftene de samarbeider med, som for eksempel snekker, elektriker, maler og murer.
- Vi garanterer for at badet er tett i minst 10 år. For å kunne gjøre det, håndplukker vi bedriftene vi samarbeider med, og hvordan vi bygger badet sammen, understreker Bård.
Et baderomsprosjekt starter med at alt rives inn til staven. Alt av rør og det elektriske blir skiftet ut.
- Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig ventilasjonen på badet er. Derfor sørger vi alltid for å sette inn en baderomsvifte, dersom ikke annen ventilasjon er på plass. Et vindu i et våtrom blir preget av fukt over tid, og vi anbefaler å bytte vindu og dør samtidig. Da får vi samtidig sikret at det er nok luft inn i badet via luftespalten under døren, forteller han.
Badet er revet ned til staven og bygget opp helt på nytt. - Vi bytter også ut vindu og dør til badet. I badet til Randi var det leveringstid på vinduet, så det setter vi inn så snart det ankommer Fauske, forklarer prosjektleder Bård.
God ventilasjon er en forutsetning for at et bad skal vare lenge.
FIKK MAKSIMALT UT AV ROMMET
Med god planlegging ble plassen på badet utnyttet maksimalt. Varmtvannsberederen og brannslangen ble bygget inn i et pent skap, noe som også ga god plass til å brette og stryke klær.
Randi valgte dusjvegger dører som enkelt kan slås innover og gir god gulvplass. I dusjen er det et romslig dusjhode som gir en behagelig dusjopplevelse og en praktisk hånddusj. En delikat dusjrenne inne ved veggen i dusjen et luksuriøst inntrykk.
- Det kan oppleves som ubehagelig å stå på sluken i en dusj, derfor anbefaler vi dusjrenne, der det er mulig, sier Bård.
Toalettet henger på veggen og er pent å se på, samtidig som det gjør renholdet enklere. Baderomsinnredningen i tidløst hvitt er har store skuffer for håndklær og alt det som trengs. Servantbatteriet understreker den klassiske, tidløse stilen.
Med slukrenne i dusjen, slipper du å stå på sluket når du dusjer.
GULVBELEGG OG BADEROMSPLATER
Det har blitt stadig mer populært å velge et solid og pent gulvbelegg på badet, fremfor fliser.
- I dag velge mange gulvbelegg, kombinert med baderomsplater. Det har blitt så populært fordi det finnes så mange lekre mønstre og farger å velge mellom. De kjedelige mønstrene og plastaktige inntrykket er definitivt historie, sier Anita.
Randi valgte et gulvbelegg med flismønster og sjatteringer i beige og baderomsplater som passet til. Baderomsplatene er tette og kan dusjes på, uten problemer.
- Vi garanterer at dette er tett, understreker Antia.
Randi valgte en tidløs og klassisk stil på badet i utleieleiligheten. - Jeg ville ha valgt akkurat det samme til mitt eget bad, forteller hun fornøyd.
MINST MULIG STYR FOR KUNDEN
Byggingen av badet gikk helt som planlagt. På dagen 5 uker at rivearbeidet startet, kunne det ferdige badet overleveres til den fornøyde huseieren.
- Det er viktig for oss å gjøre byggeperioden så skånsom som mulig for kunden. Vi vet at det er plunder og heft å være uten bad, og at det er kritisk å være uten vann når vi må slå av hovedvannsbryteren i perioder, forteller Bård.
Perioden uten bad i utleieleiligheten ble løst ved at leieboeren lånte ekstrabadet i hovedhuset. En nøkkelboks med kode til de ulike håndverkerne gir ekstra sikkerhet mot nøkler på avveie. Håndverkerne kunne gå inn og ut av leiligheten uavhengig av om noen er hjemme i huset eller ikke.
Byggingen av badet gikk helt som planlagt. På dagen 5 uker at rivearbeidet startet, kunne det ferdige badet overleveres til den fornøyde huseieren. - Å overlevere et ferdig bad er det jeg liker aller best med jobben min, sier prosjektleder Bård.
En nøkkelboks med kode gir ekstra sikkerhet mot nøkler på avveie. Håndverkerne kunne gå inn og ut av leiligheten uavhengig av om noen er hjemme i huset eller ikke.
- 10 ÅRS GARANTI GJØR MEG TRYGG
Da Randi bestemte seg for å bygge nytt bad i utleieleiligheten valgte hun de materialene og løsningene hun selv ville valgt på sitt eget bad.
- Denne investeringen øker både verdien av huset, og bruksverdien. Badet er et av de viktigste rommene i huset, derfor ville jeg ha dette gjort skikkelig. 10-års garanti gjør meg ekstra trygg i valget av rørleggerbedrift. Jeg er så glad for det nye badet! sier Randi med et stort smil.
- Å overlevere et ferdig bad til en fornøyd kunde er det aller beste med jobben min, smiler Bård tilbake.