Bademiljø.no

Vanntett samarbeid gir tette bad

- Vi er en fast gjeng håndverkere som har samarbeidet om å bygge bad i mange år. Det gjør at vi kan gi 10 års garanti på at badet er tett, sier daglig leder og rørleggermester Bård hos oss i Bademiljø Fauske Rør.

Når rørleggeren, tømreren, maleren og elektrikeren går sammen med oss om å bygge bad, blir resultatet et tett bad som varer lenge.

- Badet betyr mye i hverdagen, vi møter og avslutter dagen der. Badet er en investering i kroner og øre hjemme eller på hytta, samtidig som du investerer i livskvalitet. Da skal du være trygg på at badet varer i mange år. Med våre gode samarbeidspartnere gir vi 10 års tetthetsgaranti på badet, sier Bård hos oss.

To ører og en munn

Når en kunde tar kontakt med oss om et nytt bad, avtaler vi først en befaring. På befaringen vurderer vi det bygningsmessige, slik at vi kan foreslå teknisk gode, praktiske og pene løsninger.

Noen ganger tar rørleggermester Bård med seg snekker Åge fra Byggteam Fauske AS, maler Kjell fra Abrahamsen Flis- og Malerservice eller elektriker Tore fra Fauske Elektro AS på befaringen.

Hvert bad har gjerne sine spesialiteter som skal løses på veien mot drømmebadet, om det er hjemme eller på hytta.

- Hva ønsker kunden seg? Hva er mulig å få til? På befaringen spør jeg mye, og lytter godt på hva kunden sier. Allerede på befaringen danner jeg meg et godt bilde av hvordan det nye badet kan bygges, beskriver Bård.

Med et fast håndverkerteam på badene har han god oversikt over når og hvordan hver håndverker involveres i baderomsprosjektene.

Rørleggermester Bård Lyng Olsen på befaring hos kunde

Befaringen gir grunnlaget for det videre arbeidet med badet. Bård hos oss vurderer om snekker Åge hos Byggteam, maler Kjell hos Abrahamsen Malerservice eller elektriker Tore hos Fauske Elektro også bør delta på befaringen ute hos kunden.

- I de tilfellene hvor et hus eller hytte ligger avsides til, har det skjedd at vi har tatt befaringen digitalt i et videomøte på mobiltelefonen. Vi har en digital rørleggertjeneste til hjelp i slike situasjoner, legger Bård til.

Etter befaringen sørger Bård for at både snekker Åge, maler Kjell og elektriker Tore får den informasjonen de trenger for å foreslå hvordan det nye badet skal bli med pristilbud.

Baderomsinspirasjon

Når kunden har mottatt vårt forslag til nytt bad, inviterer vi til et møte i studioet vårt i Storgata for å se på ulike baderomsprodukter, løsninger, farger og materialer.

- Ofte har kunden allerede sett for seg hva de vil ha hos venner og naboer, i interiørmagasiner eller på nett. Dette tar vi med oss videre i arbeidet, forteller baderomdesigner Anita hos oss.

Det er hun som tegner det nye badet og setter sammen produkter og farger. I en jungel av produkter og farger guider hun kundene trygt og sikkert videre i planleggingsarbeidet

- Vi har levert mange bad og har gjort oss mange erfaringer på hva som fungerer godt i baderomsprosjektene, legger hun til.

Baderomdesigner Anita Haldorsen veileder og tegner drømmebadet

- Det beste med jobben min er når jeg ser kundene blir fornøyde, sier baderomdesigner Anita. Rørleggermester Bård og de andre kollegene er viktige sparringspartnere slik at den tekniske løsningen blir god.

Det viktigste på badet er det du ikke ser

Farger og trender endrer seg. Maler Kjell hos Abrahamsen Flis- og Malerservice har sett farger og materialer komme og gå i over 40 år.

- For kundene er gjerne utseendet på badet viktigst. Det viktigste på et bad er imidlertid det du ikke ser, det som ligger under. Membranen med gjennomføringer og skjøter skal være helt tett. Det er mitt spesialområde, beskriver Kjell.

Mens fliser på badet var førstevalg tidligere, har trenden skiftet mot andre materialer.

- Etter at baderomsplater ble et godkjent produkt ifølge våtromsnormen, velger mange plater på badet. Stadig flere velger gulv- eller veggbelegg i vinyl på badet fremfor fliser. Utvalget av belegg er et helt annet nå enn for få år siden, erfarer han.

Det er 14 år siden han startet for seg selv med Abrahamsen Flis & Malerservice på Fauske. Like lenge har han samarbeidet med oss i Bademiljø Fauske Rør om badene, et samarbeid han beskriver han som perfekt.

- Jeg liker godt at Fauske Rør har satt sammen et fast team med håndverkere som jobber fast sammen. Med de sammen menneskene i teamet forstår vi hverandre godt og vi sikrer kvaliteten i fellesskap.

Maler Kjell hos Abrahamsen Flis- og Malerservice samarbeider tett med Fauske Rør

- Jeg sender ofte kundene til fargehandelen for å se på det store utvalget fliser, gulv- eller veggbelegg. Utvalget av gulv- og veggbelegg i dag er et helt annet enn for få år siden, sier maler Kjell.

Fem intense uker

- Var kunden på Rognan fornøyd? Snekker Åge hos Byggteam Fauske AS beskriver løsningen han valgte på forrige 10 års garantibad, da det viste seg at bæringen i veggen måtte forsterkes.

Sammen med de andre faste håndverkerne sitter han rundt møtebordet hos oss i Storgata for å starte opp et nytt baderomsprosjekt. Samtalen går lett og smilene er mange. På møtet diskuterer de hva som gikk bra på forrige bad, deler statusen for badet de startet med forrige uke, og de planlegger oppstarten av et nytt samarbeidsprosjekt - badet til en hyggelig dame i Valnesfjord. Det er erfaringer og kunnskap fra mange år som utveksles mellom håndverkerne.

- Det er en stor fordel at det alltid er samme snekker, maler og elektriker som jobber sammen med oss og at kontakten går direkte, uten mellomledd, sier Bård.

Alle vet nøyaktig rekkefølgen på hva som skal gjøres og når de skal overta stafettpinnen i de rundt fem intense ukene det tar å bygge et bad.

Baderomsteamet hos Fauske Rør sammen med samarbeidspartnerne

- Er det noe spesielt som vi må ta høyde for på dette badet? Rørleggermester Bård hos oss leder oppstartsmøtet. Fra venstre snekker Åge hos Byggteam Fauske AS, rørleggermester Tommy og baderomdesigner Anita hos oss, Robert, daglig leder hos Byggteam Fauske AS, rørleggermester Bård hos oss og maler Kjell hos Abrahamsen Flis & Malerservice. Elektriker Tore kunne ikke delta på oppstartmøtet denne gangen, men de andre vet hva som skal til fra elektrikerens side.

- Hvis vi legger støpen på gulvet på badet i Valnesfjord en fredag, kan det tørke i helga. Da sparer vi litt tid, sier maler Kjell.

- Elektriker Tore skal inn og koble fra strømmen samtidig som jeg plomberer rørene før vi starter med å rive badet, sier Bård.

Tore er fast elektriker fra Fauske Elektro AS. Han har deltatt på baderomsprosjektene de siste to årene.

Elektrikeren Tore Birkeli er fast samarbeidspartner

Elektriker Tore leter frem lys og baderomsvifte til badet på lageret til Fauske Elektro.

- I dette teamet fungerer vi så godt sammen at vi også bruker hverandre på andre prosjekter, smiler Tore.

Kan det fikses?

Er en vegg, dør eller vindu som skal flyttes? Er det bæring i veggen? Hvilken belysning ønsker kundene og skal kunden ha varmekabler? Ønsket kunden seg et badekar også? Bør vinduet skiftes ut og kan ventilasjonen løses annerledes?

Oppstartsmøte hos Fauske Rør med alle samarbeidpartnerne

Det er høyt under taket og en uformell tone også på oppstartmøtene for baderomsprosjektene. Fra venstre Snekker Åge hos Byggteam Fauske AS, rørleggermester Tommy og baderomdesigner Anita hos oss.

Håndverkerne sjekker arbeidstegningene sine nøye. Der er alle tekniske detaljer markert.

Rørleggermester Bård er prosjektleder og holder i det hele, og det er han som ofte har kontakten med kunden underveis i arbeidet. Alle håndverkerne dokumenterer arbeidet som gjøres og tar bilder underveis. Bård sikrer at alt registreres og samlet, slik at kunden får garantien på at badet er tett i minst 10 år.

- Vi er nøye med dokumentasjonen. Og om Fauske Rør, mot formodning, skulle være borte før ti år er gått, er det Bademiljø som kjede som går inn og overtar ansvaret for badet overfor kunden, forklarer Bård.

Snekker Åge Hasselberg borer gjennomføringer med stø hånd

Alt av gjennomføringer borer snekker Åge med stø hånd i baderomsplaten.

Kommunikasjon er nøkkelen

Kommunikasjon flyter godt mellom håndverkerne. Om noe uforutsett skulle oppstå, som at et produkt mangler, arbeidet blir forsinket eller går raskere enn planlagt, blir de øvrige håndverkerne orientert med en gang. Da kan hver håndverker planlegge neste steg og justere timeplanen sin. Det hele flyter sømløst.

Montering av baderomsplater

Baderomsplatene er snart på plass og konturene av det nye badet begynner å vises godt.

- Den tette dialogen mellom oss håndverkere er en kritisk faktor. Vi unngår misforståelser og det som oppstår blir løst der og da. Her er det høyt under taket, og vi stoler på hverandre. Alle har samme mål, å bygge de beste, tette badene, og at kundene skal bli fornøyde, sier maler Kjell.
Elektriker Tore og tømrer Åge er helt enige.

For å kunne levere bad med 10 års garanti, trenger vi gode samarbeidspartnere. De har vi funnet med Byggteam Fauske, Fauske Elektro og Maler Kjell Abrahamsen. De er med på å gjøre D-dagen til den beste dagen på jobb: dagen et splitter nytt bad til kunden med 10 års tetthetsgaranti overleveres.

Ferdigstilt baderom med 10 års tetthetsgaranti

- Og sånn ble badet. Akkurat slik kunden ønsket det, og 100 prosent tett, sier Bård.

Nytt bad? Kontakt oss gjerne!

 

La deg inspirere av flere flotte bad

Nyttige verktøy for deg som skal pusse opp badet